האם צריך לעשות ניקיון יסודי לפני בדק בית

בדק בית הוא שלב קריטי לפני כניסה לדירה חדשה.

בשנים האחרונות, יותר ויותר ישראלים מבינים זאת ולא נכנסים לדירה, מקבלן או יד שניה, לפני שנערך בה בדק בית ראוי.

במאמר זה נכיר את הליך בדק הבית ונברר האם נדרש לערוך לבית ניקיון יסודי לפני בדק הבית.

 

בדק בית – למה צריך את זה?

מזה שנים רבות שלפני כל מכירת רכב בישראל, הרכב נלקח למוסך ומבוצעת לו בדיקה מקיפה לאיתור תקלות. זאת, מאחר שעין בלתי מזוינת לא תדע לזהות רבות מהבעיות העלולות להיות לרכב. בדומה, מי שאינו בעל מקצוע לא ידע לאתר תקלות רבות מאלו היכולות להיות בדירה.

למרבה ההפתעה, בעוד שבעסקאות רכב בדיקת הרכב במוסך היא שלב אינטגרלי בעסקה, עד לא מכבר רוכשים רבים נהגו לוותר על שלב בדק הבית ברכישת דירה. לשמחתנו הרבה, בעת האחרונה חלחלה ההבנה שמדובר בהליך חשוב ומשמעותי שפשוט לא ניתן לוותר עליו וכיום הציבור החריג הוא זה שלא עורך בדק בית עובר לכניסה לדירה, ולא להיפך.

הבדיקה נועדה לאתר תקלות בבית שלא ניתן להבחין בהן ללא הציוד המתאים. ללא הבדיקה, ייתכן שתכנסו לדירה שמבחינתכם היא דירת החלומות אך למעשה היא סיוט בלהות. במקום לגלות זאת לאחר זמן ולחוות מפח נפש עצום, ערכו את בדק הבית לפני החתימה על חוזה וחסכו לעצמכם הפתעות לא נעימות.

 

אילו מערכות נבדקות בבדק הבית

המערכות הנבדקות הן בעיקרן אלו הסמויות מהעין. ראשית, תיבדק מערכת האינסטלציה הכוללת את צינורות המים והביוב. נזילות מים הן מהתקלות המטרידות ביותר בעלי בתים ואיתור מוקדם של צינורות סדוקים עשויים לחסוך את עוגמת הנפש, או לחלופין למנוע את העסקה במידה והרוכש יחליט, לאור המידע החדש, כי היא אינה כדאית עבורו.

מערכת נוספת הנבחנת בבדיקה היא מערכת החשמל. הבודק יבחן האם חיבורי החשמל טובים, בטוחים ויציבים, האם קווי החשמל פרוסים כראוי ועוד.

גם בדיקת איטום כלולה בבדק הבית. נזילות עלולות להיגרם לא רק עקב פגמים בצנרת אלא גם עקב איטום לקוי בגג. משכך, זהו שלב חיוני מאוד בבדק הבית.

 

יציבות המבנה

לא רק תקינות המערכות נבחנת בבדק הבית. הבודק יסקור גם את יציבות הבניין ויוודא כי הוא עומד בתקנים הדרושים. אם עד לפני זמן לא רב בדיקה שכזו יכלה להישמע כמיותרת, הרי שלאחר קריסת הבניין ברחוב סרלין 38 בחולון וקריסת בית הדירות במיאמי חודשים ספורים קודם לכן, הרי שהיום כמעט אין מי שיערער על חשיבות הבדיקה.

לקריסת הבניינים מצטרפות ההתרעות החוזרות והנשנות על רעידת אדמה משמעותית העתידה לפקוד את הארץ. מכיוון שכך, בית שאינו יציב דיו כדי להתמודד אף עם רעידות אדמה חזקות, הוא בית שלא כדאי לקנות.

 

האם דרוש ניקוי יסודי לפני בדק הבית, ולמה?

בבתים חדשים מקבלן או כאלו שעברו שיפוץ משמעותי, רצוי מאוד לבצע ניקיון יסודי לפני בדק הבית. זאת, מאחר שריבוי אבק, צבע ושאר גורמים חיצוניים ולא רצויים בדירה עלולים לפגוע בבדיקה. כמויות גדולות מידי של אבק עלולות לשבש את הפעילות של חלק מהחיישנים לאיתור פגמים ולתעתע את תוצאות הבדיקה.

 

לסיכום

אם כן, בדק הבית הוא שלב חיוני ברכישת דירה שלא ניתן להתפשר עליו. במידה ומדובר בדירה חדשה או שעברה זה עתה שיפוץ מקיף, יש לבצע ניקיון יסודי כדי להבטיח תוצאות מדויקות לבדיקה וכן כדי להנעים את הבדיקה עבור בעלי המקצוע. בהצלחה!

מטבעות ובית

 

שואב
מה היה לנו עד כה?