חברת ניהול ואחזקת מבנים – האם תם עידן וועד הבית?

מחפשים חברות אחזקה? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה בתו האיכות הנוקשה של "המקצוענים", הזמינו עכשיו:

בישראל של היום, ענף הבנייה בתהליך מואץ כבר כמה עשורים. תהליך שבו יותר ויותר בניינים חדשים ומפוארים מעוטרים בבריכות פאר, חדרי כושר, פקידי קבלה בכניסה לבניין ומצלמות המתעדות את הנכנסים והיוצאים. כל אלו דורשים תחזוקה שוטפת שעולה לא מעט כסף, אך מבטלת את ההתעסקות המייאשת שהייתה נדרשת מהמתנדב התורן, אותו שכן שלקח על עצמו את האחריות הכרוכה בניהול ועד הבית.

וכאן עולה השאלה: האם תם עידן ועד הבית או שבאמת כדאי לשכור חברת ניהול שתתחזק את הבניין ותגאל אותנו מייסורי ההתעסקות?

 

שוק פרוץ

בעשור האחרון אנו עדים ליותר ויותר בנייני מגורים שמשילים מעצמם את אחריות ניהול הבניין ומפקידים אותה בידיה של חברת ניהול כזו או אחרת. כיום, עדיין לא קיימת הסדרה חוקית של חברות ניהול בחוק המקרקעין, מה שגורם לאנשים לא מקצועיים וחסרי הסמכה להקים חברת ניהול ולהציע שירותים.

שוק פרוץ שגורר לתוכו חוסר מקצועיות ומפח נפש גדול של הדיירים שבסך ביקשו לישון בשקט. חוסר מקצועיות והיעדר פיקוח שפוגע בסופו של דבר בתחזוקת הבניין, בשווין של הדירות ואף לעיתים בסיכון חמור של חיי אדם.

למה לעשות פוליש לקרמיקה אצל המנקים מהעיר? 6

 

חברות ניהול

הבניינים המטורפים שנבנים ברחבי הארץ דורשים תחזוקה של כיבוי אש, גנרטורים, מערכות שליטה, מתקני חנייה ועוד. וכל אלו דורשים התמחות ניהולית של נבחרי ועד הבית מה שלא קיים אצל כל אחד או בכל בניין. קושי זה הביא לכך שיותר ויותר בניינים משותפים עזבו את שיטת ועד הבית המסורתית ומסרו את הבניין לחברת ניהול שמטפלת בכל.

בניינים עם מערכות מורכבות של משאבות, מעליות ומאגרי מים גרמו לדיירים לרצות ולהוריד את העונש הזה מעל גבם וזאת באמצעות תשלום חודשי לא קטן שמסתכם בסכומים הנעים בין 400 ₪ ל- 2000 ₪. סכום לא מבוטל שנותן שקט אמיתי (במידה וחברת הניהול עושה את עבודתה נאמנה ואין הרבה כאלה) ופוטר את הדיירים מגביית כספים, תיקון צנרת בזמן ועבודה מול מומחים שיתחזקו את הבניין בצורה הטובה ביותר.

 

וועד בית

ועד הבית הוא מושג שהולך ונעלם. יותר ויותר בנייני מגורים משותפים מכניסים חברות ניהול שייקחו את ניהול המבנה בתמורה לכספם של הדיירים. ניהול התשלומים והמערכות הקשורות בתחזוקת הבניין עוברים לידיים אובייקטיביות שגוזרות סכומים נאים על כך. אך האם באמת כדאי לוותר על המושג זה? על הערבות ההדדית של כל דיירי הבניין שסובבים סביב טובתו של המקום היקר להם מכל?

"אמון" היא מילת המפתח במקרה הזה. אולי זה המושג שהולך ונעלם. בעבר, השכנים היו מכירים אחד את השני, יושבים ומקשקשים האחד עם השני, מה שהיום נסגר ב"שלום" מנומס בכניסה למעלית ושתיקה ארוכה שבאה לאחריה. מה שנובע כנראה ממחסור בנושאים משותפים, היוצרים קהילה מאוחדת וחזקה.

קיומו של ועד הבית גרם ליצירת קהילה משותפת וערבה. היו נקבעים ישיבות, הדיירים היו משמיעים את צרכיהם, מתרועעים ומתוודעים האחד לשני ויוצרים קהילה חזקה שדואגת לצרכיה ולצרכי הזולת.

 

געגועים לוועד בית

ועד הבית מילא תפקיד חשוב בחיינו, והיום הוא מתמוגג ונעלם על ידי שרלטנים שמנהלים את כספנו ובנוסף מחליטים עבורנו מה מותר ומה אסור. גורמים לנו לריב עם שכננו, להגביר את תכונת הצביעות האנושית הקיימת ולגרום לאנרגיה שמפרידה, מבודדת ושולטת בנו ובכספנו

. אני אישית מתגעגע מאוד לחוויה הזו של ה- "ביחד", לנושא שחיבר אותנו ועזר לנו לתווך את רצוננו להיות האחד עם השני. ועד בית היה מושג כזה שמאחד אותנו תחת מטריה אחת.

 

אז חברת ניהול או ועד בית?

חברת ניהול אמינה תעשה את העבודה ביושר ותפטור את דיירי הבניין מהתעסקות מיותרת. אך האם באמת אנו רואים בוועד הבית שאותו הכרנו כגוף שלא יכול לבצע את עבודתו? אז נכון, ישנן מערכות שאנו מתקשים להבין בהם, אך רצון לקחת חלק יגרום לנו להבין שניהול המערכות אינו דבר מורכב מידי.

יתרה מכך יכול לחסוך לדיירי הבניין סכומי כסף משמעותיים שמבוזבזים על הטבות לספקים שחברת הניהול חפצה בעיקרם ולאו דווקא מספקים שירות נכון ויעיל למבנה שאותו אנו רוצים כ"כ לשמר.

כיצד נפטרים מריח של פגר בבית

 

ובכל זאת חברת ניהול זו הבחירה

אם בכל זאת החלטתם ללכת עם חברת ניהול חשוב לקבוע מראש את התחזוקה והטיפולים שנדרשים, שכל ענייני התחזוקה יהיו ברורים ובשום אופן לא להשאיר שטחים אפורים בחתימת החוזה. בנוסף, החלק החשוב ביותר הוא אותן מערכות שדורשות תחזוקה יומיומית וביקורת תקופתית.

למשל, מצב של השבתת מעלית, הצפות ופיצוצים כאלו ואחרים מחייבים חובת הגעה של בעל מקצוע תוך 20 דקות. ואם זה לא קורה הנכם רשאים לבטל מיידית את ההסכם עם חברת הניהול ולעבור לחברה הבאה, אך אם זה לא כתוב… לא היה שום הסכם ביניכם, והם יכולים לעשות כרצונם. שמרו על עצמכם וכסו עצמכם מכל כיוון בזמן חתימת החוזה.

 

סיכום דבר

המלצתי היא שנחזור שוב אחד לשני, נקיים ישיבות ועד בית בחצר, נעלה נושאים בוערים, נכיר יותר האחד את השני ובעיקר נשאיר את הכוח בידיים שלנו. נכון, זה לא פשוט ודורש זמן יקר שנדמה לנו כי אין לנו, אך תמיד יש פתרונות.

במקרה כזה אפשר למנות בכל קומה דייר אחד שמתנדב לנהל את ועד הבית בקומתו ויתחזק באופן משותף יחד עם שכניו לקומה את ענייני המגורים באופן שוטף. סכומים אדירים יכולים לחזור לכיס שלכם וכל זאת בזכות האמון שאותו נחזיר אלינו ואל הדיירים סביבנו, כי אין מישהו אחר שיכול לעשות זאת באכפתיות ובאחריות אמיתית כמו זו שלנו על הנכסים העיקריים והחשובים לנו כל כך.

חברת ניהול ואחזקת מבנים – האם תם עידן וועד הבית? חברת ניהול ואחזקת מבנים – האם תם עידן וועד הבית?

חברת ניהול ואחזקת מבנים – האם תם עידן וועד הבית?
מה היה לנו עד כה?