תכנון מטבח בהיבט ניקיוני

המטבח כיום הוא לב ההתרחשות של הבית. הוא כבר לא סגור בדלת, אלא מוצג לראווה ומתרחשת בו הכי הרבה פעילות, לרוב – לא נקייה במיוחד. בחירה של אלמנטים שונים בתכנון המטבח יכולה להקל באופן משמעותי על ניקיון המטבח והתחזוקה שלו.

 

איך נמנע מטביעות אצבעות?

במהלך הבישול אנחנו נוטים לפתוח הרבה את ארונות המטבח: להוציא כלי עבודה מהמגירה, לפתוח את ארון התבלינים, להוציא כלי לבישול. כל מגע כזה בארונות משאיר עליו טביעות אצבעות, גם בלי שהן יהיו מאוד מלוכלכות. את כמות טביעות האצבעות אפשר להכפיל כשמסתובבים בסביבה גם ילדים.

החומר העמיד ביותר מפני טביעות אצבעות הוא פורמייקה בטכנולוגיית נאנו (nano tech). מדובר בציפוי עם מגע קטיפתי שמונע טביעות אצבע ועמיד במיוחד לניקוי. לעומת זאת, חזיתות של ארון שעשויות מפורצלן או זכוכית דורשות ניקיון שוטף ותדיר על מנת להימנע מסימני האצבעות. אם בכל זאת תרצו לבחור בהן מבחינה אסתטית – מדובר בניקיון פשוט יחסית מאחר ואלו חומרים שאינם סופחים.

בנוסף, למרות המראה המרשים של מטבח ללא ידיות, חשוב לקחת בחשבון את זה שפתיחה באמצעות לחיצה תשאיר טביעות אצבעות רבות שיהיה קשה להפטר מהן. כיום יש מגוון ידיות עדינות שיתנו את אותו אפקט של ניקיון ואסתטיקה.

איך נשמור על משטח עבודה נקי ואסתטי?

משטח העבודה במטבח עשוי להיות חלק משמעותי מאוד בעלות שלו. לכן, נרצה לתכנן אותו כך שיהיה אסתטי לאורך זמן ושלא יצטבר עליו או בסביבתו לכלוך.

 

החומר ממנו עשוי המשטח

משטח שיש קוריאן הוא חומר סינתטי, גמיש, איכותי ובלתי חדיר שניתן לעצבו באופן כמעט חופשי. כלומר, ניתן לצקת את השיש לתוך המשטח, מה שמאפשר שיש שעשוי מקשה אחת – ללא חיבורים בין הלוחות השונים. היתרון המשמעותי שלו אל מול אחרים הוא העובדה שקל מאוד לנקות אותו והיותו אנטי בקטריאלי.

הפורצלן ידוע ביכולותיו המפתיעות לעמוד בתנאי שחיקה כמו חום ושריטות. משטח עבודה במטבח שפעיל באופן יומיומי, ובמיוחד אם חותכים ישירות עליו או מניחים עליו תבניות חמות – דורש את היכולת הזו. כיוון שהפורצלן מאוד עמיד לתנאים אלו – הוא הופך לבחירה מאוד פרקטית וטובה.

 

שולי השיש

במחשבה על שולי השיש, ניתן לומר שהבחירה היא בין הצורך לנקות את הרצפה באופן תדיר, לבין הצורך לנקות פינות שמתמלאות בלכלוך. אז מהן בעצם האפשרויות? אפשרות אחת – שוליים ישרים: אם בוחרים לשמור על השוליים של השיש ישרים – חשוב לקחת בחשבון שנוזלים שונים עשויים לטפטף על הרצפה ועל הארונות שמתחת לשיש.

אפשרות שנייה – אף מים: מדובר בניסור מתחת לשיש בקצהו שמתחת לקצוות הארון כך שהמים לא נוזלים על הארונות. אפשרות שלישית – קנט: פיסת שיש שמקיפה את השיש כולו ומונעת נזילה של נוזלים. כאמור, הבעיה בו היא הצורך לנקות את הלכלוך שמצטבר שם.

איך שמים סוף לשעות של בילוי עם מסיר שומנים?

יש מקומות במטבח שדורשים מאתנו השקעה מיוחדת – לשים כפפות, לרסס מסיר שומנים, לקרצף, לחכות, אולי לקרצף שוב וחוזר חלילה.

אחת הדרכים להימנע מחלק מהלכלוך היא שימוש בקולט אדים. קולט האדים לא קולט אליו רק את ריחות הבישול, אלא גם חלק מאדי השומן. תחזוקה נכונה שלו שומרת על הניקיון של חזיתות המטבח. דרך נוספת היא התאמה של הכלים החשמליים במטבח.

כיום יש מגמה של כלים חשמליים קלים לניקוי. הקלאסי ביניהם הוא הכיריים מסוג אינדוקציה. לעומת כירת הגז הקלאסית שדורשת פירוק והרכבה בכל פעם שרוצים לנקות, את הכיריים האלו קל מאוד לנקות. בנוסף, יש כיום גם תנורים שמנקים את עצמם בעזרת תוכנית מיוחדת שממיסה שומנים.

איך נייצר מראה מספק של כיור נקי?

אין ספק שהתחושה לאחר שטיפת הכלים, בה הכיור ריק ומנצנץ – היא תחושה שאין שניה לה. אבל, יש בה משהו פחות מספק כשהכיור צובר לכלוך מפעם לפעם. כל חומר בו נבחר להשתמש לכיור ידרוש טיפול אחר ורמת הקפדה שונה. אם נבחר להשתמש בקוריאן, נצטרך להקפיד על השלכה מידית של אוכל ושתייה לפח כיוון ששאריות אלו עשויות להכתים את הכיור לטווח ארוך.

כך גם כיור נירוסטה עשוי להינזק בקלות שכן שימוש בסקוץ' לא נכון עשוי לגרום לשריטות על גבי המשטח. במצב כזה, אף על פי שהנירוסטה מעניקה ברק לכיור – לא נזכה למראה הנקי שהיינו רוצים לראות. כיור קרמיקה מעט יותר עמיד לשריטות מהנירוסטה, אך על מנת להשיג כיור עמיד בפני שריטות ופגמים – מומלץ להשתמש בגרניט.

בנוסף, סביבת הכיור נוטה לצבור לכלוך, עובש ופטרת – דברים שלא היינו רוצים שיגעו בכלים שאנחנו אוכלים בהם ומבשלים איתם. אחת הדרכים לפתור את זה היא צמצום מעבר של כלים רטובים ממקום למקום. כמובן שאפשר לעשות זאת בעצם העבודה במטבח, אך ניתן גם לתכנן זאת מראש על ידי בחירת כיור שמכיל אזורי חיתוך וייבוש.

דרך נוספת לשמירה על ניקיון של סביבת הכיור היא התייחסות לברז. על מנת לשמור על הניקיון נעדיף להשתמש בברז עם ציפוי עמיד כמו PVD או ברזים שנפתחים בשיטות בהן אין צורך לגעת בהם עם הידיים המלוכלכות. כמו כן, נקפיד על כך שלא יהיו בו פינות נסתרות שקשה להגיע ולנקות אותן.

ועוד כמה טיפים מועילים…

  1. תחשבו טוב על המיקום של המיקרוגל. על מנת לשמור על הניקיון והבטיחות חשוב למקם אותו בגובה שיהיה נוח להוציא ממנו את המאכלים השונים, בלי להסתכן בנפילה של כלים שבירים על הרצפה או קבלת כוויה מנוזל חם.
  2. קחו בחשבון את המיקום של פח האשפה וחומרי הניקוי.
  3. תכננו את המטבח בדמותכם – הנוחות תאפשר את הניקיון.

 

תכנון מטבח בהיבט ניקיוני

תכנון מטבח בהיבט ניקיוני
מה היה לנו עד כה?